Luis Lechosa. Burgos, 1983.

Es graduado del Máster LAV: Laboratorio Audiovisual de Creación y Práctica Contemporánea, Graduado en Artes Visuales por el IED: Istituto Europeo di Design, de Madrid; y con titulación en Estudios Superiores de Artes Plásticas y Diseño.

Ha desarrollando su trabajo por diversas vertientes profesionales dentro del ámbito de la comunicación. En 2017 vincula su trabajo con el estudio de la imagen en movimiento, y la interacción de esta con el espacio y el cuerpo. Ha participado en exposiciones y proyecciones en centros como Cineteca Matadero Madrid, La Casa Encendida en Madrid, Zumzeig en Barcelona o Tabakalera Donostia. En 2019 realiza su primera exposición individual: fracción — presente en el Centro Cultural La Estación, Burgos.

En este marco, centra su investigación sobre la plasticidad de la imagen, la elasticidad del movimiento, y sobre la memoria liberada ya de la construcción horizontal del tiempo. Actualmente desarrolla diferentes proyectos que buscan expandir el lenguaje en la acción y en el cine experimental.




Luis Lechosa. Burgos, 1983.

Graduated in Master LAV: Audiovisual Laboratory of Creation and Contemporary Practice; Visual Arts Degree at IED: Istituto Europeo di Design, in Madrid; and also obtained a university qualification in Plastic Arts and Design.

He has developed his work via various professional channels within the field of communication. In 2017 he links his work with study of the moving image and the interaction of this with space and the body. He as participated in exhibitions and screenings in c
enters such as Cineteca Matadero, Madrid; La Casa Encendida, Madrid; Zumzeig, Barcelona or Tabakalera Donostia. In 2019 holds its first solo exhibition: fracción — presente in the Cultural Center La Estación in Burgos.

In this context, he focuses his research on the malleability of image, the elasticity of movement and on memory now liberated from the horizontal construct of time. He is currently working on various projects which attempt to spread language in experimental cinema.

Studies.
Graphic Design, Salamanca, 2005.
Graphic Arts Degree, IED, Istituto Europeo di Design, Madrid, 2008.
Máster LAV. Laboratorio Audiovisual de Creación y Práctica Contemporánea, Madrid, 2018.

Seminars and courses.
Third expedition: Post-cosmos. III International Film Seminar. Tabakalera, Internacional Centre for Contemporary Culture, Donostia, 2018.
The Electric Gaze. International Seminar on the Intersections between Image, Technology, and Critical Thought. Cineteca Matadero, Madrid, 2019.
Curso de cine en 16 mm, por Justas Žekonis. La Casa Encendida, Madrid, 2019.

Experience.
Digital design. NBC Universal, Internship, Madrid, 2008.
Metadesign Berlin. Motion & Sound Branding design, Berlin, 2009/2010.
Graphics Composition, Madrid, 2010/2017.
Freelance works for advertising agencies, tv stations, design agencies, and other companies.
MAca, Master in Architectural Communication. Teaching staff at Audiovisual Project, 2019.
Una casa. Festival de Cine en Primera Persona. Image design, editorial design and comunication, 2019.

Solo exhibitions.
fracción — presente. La Estación. Burgos, May 2019.


Screenings and installations.
O Verde. Cine Estudio, Círculo de Bellas Artes de Madrid. Programa LAV #2. “No comment: ¿Qué hacer en un mundo en que solo somos imágenes?”. Madrid, April-May 2020.
Solar Quadrant. DocBuenosAires. Cine de artistas. Fundación OSDE,  Buenos Aires (Argentina), October 2019.
O Verde. Vanguardias. La Casa Encendida. Madrid, June 2019.
Solar Quadrant.
ScreeningLAV. Did I ever cross the ocean? Programa comisariado por Daniel Herrero Molinero en Máster LAV, Madrid, March 2019.
Cuadrante solar. Tecmerin. Revista de Ensayos Audiovisuales de la Universidad Carlos III de Madrid, January 2019.
Longwhitecloud. Bacos, Bienal internacional de arte contemporáneo emergente, Eve Maria Zimmermann. Installation. November 2018.
Parábola. Intermediaciones, Muestra de videoarte y video experimental, Screening. Medellí­n, Colombia, October 2018.
Parábola. Luna de cortos selection. Screening. León, July 2018.
Cuadrante solar. Post-Cosmos. III International Film Seminar. Installation in La Pared, Tabakalera, Donostia, July 2018.
Solar Quadrant. Mubi. The video essay selection. Notebook. Madrid, June 2018.
Cuadrante solar. Despieces, un recorrido desde el ensayo. Installation. Madrid, June 2018.
Cuadrante solar. The video essay selection. Filmadrid. Cineteca, Matadero. Screening. Madrid, June 2018.
Longwhitecloud. Interrupciones. Máster LAV. Cineteca, Matadero. Screening and performance. Madrid, June 2018.
Parábola. Límite. Zum Zeig. Screening. Barcelona, May 2018.


Curation.
Ser alien. In collaboration with Jorge Suárez-Quiñones Rivas, Guillermo García López and MAca Máster. Daoíz y Velarde, Madrid, May 2019.


Press.
Notebook. A video essay reflection on the gaze of the sun in cinema. June, 2018.
Cultural Bulletin. Watch: Solar Quadrant. January, 2019.
Sight & Sound | The International Film Magazine. The best video essays of 2018. January, 2019.“In the spirit of The Clock, an inversion of projection, the life blood of cinema. You start to feel as though you’re being watched. Terrific.” Scout Tafoya; director, critic, video essayist.
My work explores questions about space-time perception. The psycho-social constructions and my personal experience serve as a guide to investigate the multiple levels in which reality ceases to be an unalterable absolute. The movement and its traces in the landscape shape my motive for study through the image.

The use of video, editing and digital intervention constitute my device for experimentation on the plasticity of the image, the elasticity of movement, and on the memory already released from the horizontal construction of time.

My last audiovisual pieces pass through spaces of the unconscious to generate a memory of inhabited time. That same time, whether true or altered, gives value to the work and, deep down, makes me feel alive.









Mi trabajo explora cuestiones sobre la percepción espacio-temporal. Las construcciones psico-sociales y mi experiencia personal sirven como guía para investigar los múltiples niveles en los que la realidad deja de ser un absoluto inalterable. El movimiento y sus huellas en el paisaje configuran mi motivo de estudio por medio de la imagen.

El uso del video, el montaje y la intervención digital, constituyen mi dispositivo de experimentación sobre la plasticidad de la imagen, la elasticidad del movimiento, y sobre la memoria ya liberada de la construcción horizontal del tiempo.


Mis últimas piezas audiovisuales transitan por espacios del inconsciente para generar un recuerdo del tiempo habitado. Ese mismo tiempo que, ya sea veraz o alterado, da valor a la obra y, en el fondo, me hace sentir vivo.

Tel.: (+34) 650536200
Email: luislechosa@gmail.com

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